tisdag 27 december 2016

2016

Ja, vad säger man? år 2016 har utan tvekan varit det mest intensiva året nånsin, jag sa säkert samma sak om 2015 men då tar jag tillbaka det i så fall.
Herregud vilket jävla år detta har varit! det har absolut varit många bra stunder men även massa skit faktiskt. Jag är glad att detta året är slut.
Men vad är skillnaden egentligen? det är bara siffrorna som byts ut om man ändå tänker fortsätta att leva som man har gjort hittills. Man kan ju säga att det ska bli annorlunda detta året, börja träna, sluta röka/snusa, leva mer sunt, jobba mindre, jobba mer... ja det är jättelätt att säga, men sen då? när man står där i slutet av 2017 och skriver samma sak? ja då är det nog dags att börja fundera.

Det finns saker med detta året som jag verkligen uppskattat och som jag har kunnat leva på lite längre, sen finns det MASSA tillfällen som har sugit musten ur mig och gjort att jag tröttnar mer och mer på hur det ser ut just nu. Är det för att jag detta året fyllde 30 som för mig var stort? det var egentligen inte så jobbigt att fylla 30 men det fick mig att tänka på var jag står idag och vad jag vill göra innan det är för sent. Jag har många gånger kollat på min situation och tänkt "är det såhär livet ska vara?" jobba, äta, sova, dö.. typ. Det finns så många stunder som jag hellre hade raderat än att bara "lägga bakom" mig, jag hade velat ha en sån knapp där man helt enkelt kunde radera saker. Jag hade iof hellre haft en knapp där man kunde spola tillbaka tiden och ändrat lite, redigerat kanske lagt ett finare filter. Jag skriver om detta för att det fortfarande är 2016 och detta är ältandets år och det har till en viss del varit bra för mig att gräva upp gammalt och bearbetat det för att kunna leva utan det som gnager. För vissa är det bra och det har det varit för mig. Det har även varit ett år av så många insikter och aha-upplevelser som har fått mig att förstå saker som jag tidigare undrat över. Det är mycket som har fått en förklaring som har varit nödvändigt för att jag ska kunna ta mig framåt.
Det är så många som känner att dem inte har saker som dem behöver bearbeta, utan dem har bara bestämt att dem ska vara lyckliga och inte låta gammalt skit som man ändå inte kan göra nånting åt sänka denna lycka dem har bestämt sig för, och ja jag tar av mig hatten för er och beundrar den mentaliteten dagar där jag tycker att livet är en kamp. Det hade ibland varit skönt att kunna vakna på morgonen och helt enkelt bestämma sig för att det är en bra dag utan ångest och dåliga minnen som gör sig påminda. Det hade varit skönt att ibland bara kunna stänga av känslor som drar ner en men för mig är det som att lägga locket på en tickande bomb. En dag exploderar den och då kommer inte bara en tanke eller känsla upp utan allt som jag bara tryckt undan.
Man brukar säga att "jag är bara människa" som om det skulle vara något negativt.
Som människa har jag ganska mycket fördelar, för det första kan jag prata! jag kan helt enkelt berätta hur jag känner och mår vilket blir lättare för den som lyssnar att förstå. 
Jag har makt. Jag kan även om det är svårt välja att avlägsna det som gör mig illa.
Jag kan ta tag i mina problem och göra nånting åt dem, det kan ta tid men det är värt det, jag kan tom välja vilken takt jag vill göra det i.
Framförallt så kan jag prioritera det som är viktigt för mig! jag kan helt enkelt rota i den tanken som gnager och istället för att agera på den direkt så kan jag fråga mig själv om den tanken gör mig gladare, finns det några fördelar med att låta den styra mig idag? ger den energi till min relation jag är i idag? Gör den någon skillnad i mitt liv idag? nej säkert inte. Varför ska jag då mata den med min energi som jag behöver till annat?
ja, det är logik och ibland är det helt enkelt rätt att tänka logiskt.
Ibland är jag jävligt duktig på det och ibland faller jag, men då tänker jag att det är förmodligen någon känsla som jag behöver möta för att kunna ta bort den och då är det bara att göra det.
Det bästa med att vara "bara människa" är att ha ett konsekvenstänk. Det är det som har gjort att jag fixar detta.
"om jag gör så, så kan detta hända, är det värt det?" Idag använder jag mig av det hur mycket som helst, det är inte alltid bra att ligga femton steg före men ibland räddar det mig mycket.

Ja, jag är glad att säga hej då till 2016 och hej till 2017 och helt enkelt göra det bästa av det jag har IDAG. Vad jag än har varit med om eller vad som än har hänt förut så påminner jag mig om varje dag att jag inte är samma person som jag var då. Jag har mer kunskap och verktyg idag som väger upp vem jag var då.

Så är det med det. Jag önskar er alla ett gott nytt år!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar